We hebben weer tijd voor persoonlijke zorg

De nieuwe werkwijze, waarbij in De Cavalier gewerkt wordt met drie teams in plaats van twee, is een succes. Zowel de medewerkers zelf als de bewoners zijn tevreden. “We kunnen hierdoor weer de persoonlijke zorg en aandacht bieden waarvoor ik dit vak koos”, vertelt begeleider Irma Wullems-Cardon.
In de ogen van Irma was deze verandering echt nodig. “De Cavalier telt 21 bewoners. Doordat de mensen ouder worden, neemt de zorgvraag toe. Voorheen werkten we met twee medewerkers tijdens één dienst. Dat betekende in de praktijk dat we de laatste bewoners soms pas om 11 uur of later konden helpen bij het opstaan en aankleden.” Bewoner Trudi de Rijk beaamt dit en vertelt hoe vervelend dat kon zijn. “Ik werk nog drie dagen per week bij het Activiteitencentrum Zeeuwsch-Vlaanderen in Terneuzen. Soms moest ik de begeleiding bellen en vragen of ze alsjeblieft konden komen, omdat ik naar mijn werk moest.”

Meer tijd
Trudi vertelt dat het prettig is dat de nieuwe werkwijze stapsgewijs is ingevoerd, zodat alle bewoners erin mee konden komen. “Voor ons was het op deze manier goed te behappen.” Inmiddels wordt gewerkt met drie teams, die ieder 7 bewoners begeleiden. Daarnaast is er ’s ochtends tussen 7 en 11 uur nog een extra begeleider voor de ADL-ondersteuning. “Het voordeel hiervan is dat we eerder klaar zijn en daarmee ruimte krijgen voor extra activiteiten met de bewoners, zoals een spelletje doen of wandelen. Ook hebben we hierdoor tijd voor de nevenactiviteiten die bij ons werk horen in zelfverantwoordelijke teams.”

Meer nabijheid
In relatie tot haar leidinggevenden ervaart Irma meer nabijheid. “We hadden tot voor kort steeds een andere unitmanagers. Dat creëerde onrust, zowel bij ons als de bewoners. We hebben nu een manager, teamcoach en een gedragsdeskundige op wie we kunnen terugvallen. Het contact is goed. We hebben regelmatig intervisie met de teamcoach en de gedragsdeskundige. Ook bespreken we hoe we De Cavalier willen verbeteren en hoe we zaken gaan aanpakken. We worden uitgedaagd om ‘out of the box’ te denken. Dat is goed. Ook de ondersteunende diensten zijn altijd bereid te helpen. Andersom kunnen we ook ideeën inbrengen. Zo heb ik samen met mijn collega Esmee een plan geschreven om de maaltijden en de schoonmaak binnen ons team te verzorgen.”

Nieuwe medewerkers
Zowel Irma als Trudi hopen dat De Cavalier met de nieuwe werkwijze ook weer een aantrekkelijke werkplek wordt. Het personeelsverloop vonden zij beiden te groot. “Steeds andere medewerkers is voor bewoners heel erg. We werden er chagrijnig van. Het is heel vervelend om steeds opnieuw te moeten uitleggen welke zorg je nodig hebt. Irma weet gewoon precies wat ik wanneer nodig heb. Dat is prettig.” Irma zelf is enthousiast over de veranderingen die zijn ingezet. “Er is best veel te doen geweest rond de nieuwe organisatiestructuur. Voor mij voelt het goed. Ik ben ambitieus en sta open voor veranderingen, zéker als daarmee de zorg verbetert.”