Centrale Cliëntenraad (CCR)
Het vormgeven en invullen van medezeggenschap hebben wij eerder omschreven als een trektocht. Het einddoel is bekend. De weg ernaartoe is er een van vele hindernissen en omleidingen; één groot avontuur, een permanent leerproces.
De bijeenkomsten van de CCR in de regio, waarbij vertegenwoordigers van de lokale cliëntenraden aanwezig waren, zijn aangepast. Op basis van voortschrijdend inzicht is de stap gemaakt naar rondetafelgesprekken met de afzonderlijke lokale cliëntenraden. De ervaringen zijn dat het overleg meer diepgang krijgt, de lokale situatie nadrukkelijk aan bod komt en inzicht geeft wat van gemaakte afspraken en beleidspunten daadwerkelijk terecht is gekomen. Tevens geeft het een beeld van de wijze waarop de cliëntenraden worden of zijn betrokken.
De contacten met de ervaringsdeskundigen zijn uitgebreid. Zij nemen ook deel aan de rondetafelgesprekken. Een zeer waardevolle toevoeging voor zowel de aanwezige raadsleden als de leden van de CCR.
Het werkplan van de CCR blijkt een uitstekend sturend instrument om als CCR op koers te blijven. Als vast agendapunt op de reguliere vergadering vindt er voortdurend een actualisering plaats en zo nodig bijsturing.
Met als uitgangspunt het delen van informatie en ondersteuning van elkaars werkzaamheden is er een gezamenlijk overleg met de coaches cliëntraden geweest. Dit zal worden vervolgd. Zo ook een overleg met de taakhouders medezeggenschap.
Het vroegtijdig betrekken van de leden van de CCR bij het proces van beleidsontwikkeling is positief. Het verschaft een beter inzicht in de beweegredenen en achtergronden van het beleid. Tegelijkertijd levert het een adequate bijdrage aan de uitvoering van de medezeggenschapstaken van de CCR.
L. Janse
Voorzitter CCR