Samenvatting

Samenvatting kwaliteitsrapport

Over ons
In 2019 boden we zorg aan 1016 unieke cliënten, ieder met een eigen zorg- en ondersteuningsplan. Daar is blijvend aandacht voor het komende jaar. Ook voor de uitrol van de nieuwe Wet Zorg en Dwang (WZD) waar iedere medewerker op is voorbereid en over is voorgelicht.

Het aantal meldingen van incidenten is met 40% gestegen. Dat komt omdat er beter/meer geregistreerd wordt. De ernst van de agressiemelding is hierbij in 2019 ook geregistreerd. Om te leren en herhaling te voorkomen worden meldingen besproken in teams. Dit dient verder geborgd. De veiligheidscultuur is een actiepunt in 2020.

Zorgvraag
De zorgvraag van cliënten wordt complexer, óók bij Gors. Moeilijk verstaanbaar gedrag neemt toe. Dit vergt veel van de teams op de locaties. Er is meer gespecialiseerde kennis nodig om de druk bij medewerkers en medebewoners weg te nemen. Hier werken we aan, onder andere met het Taakteam Specialistische Ondersteuning (TSO). In 2020 wordt de complexe zorg als ambitie uitgewerkt waarbij ook de TSO inzet verder wordt verbeterd.

Jaarlijks worden cliënten gevraagd naar hun ervaringen; deze systematiek is beoordeeld en medewerkers zijn geschoold. In 2020 starten we opnieuw met een breed onderzoek onder cliënten en verwanten. Daarnaast onderzoeken we samen met de centrale cliëntenraad (CCR) hoe we meer aandacht kunnen besteden aan verwanten.

Huisvesting
In 2019 is de nieuwe locatie aan de Beethovenlaan in Goes gebouwd. Het bouwproject ontstond vanuit een zorgvraag, in dit geval huisvesting voor cliënten met niet-aangeboren hersenletsel (NAH), lichamelijke beperkingen en ademhalingsondersteuning. De interieurcommissie, met daarin toekomstige bewoners, dacht mee over de inrichting van de gemeenschappelijke ruimtes.

Begin december 2019 verhuisden de eerste bewoners. In de aanloop naar de verhuizing hebben cliënten een voorkeur voor verhuizing naar deze nieuwe locatie aan mogen geven. Een aantal cliënten koos er uiteindelijk toch niet voor te verhuizen. Dit leidde tot problemen. Verschillende afdelingen hebben dit in nauwe samenwerking opgelost. Begin 2019 zijn de eerste bewoners naar deze nieuwe locatie verhuisd. In de toekomst worden keuzemogelijkheden voor cliënten breder onderzocht. In 2020 wordt gewerkt aan het strategisch huisvestigingsplan, ter ondersteuning van de besluitvorming.

Medewerkers
Het tekort aan beroepskrachten in de zorgsector heeft onze doorlopende aandacht. Op sommige locaties heeft dit tekort dit jaar al tot lastige situaties geleid, die we gericht aanpakken. De focus ligt voortdurend op het werven en behouden van medewerkers, bijvoorbeeld door nieuwe manieren van werving en selectie te onderzoeken en de inzet van Beroeps Begeleidende Leerweg leerlingen (BBL) in 2020 geleidelijk te laten groeien. Door een nieuw roosterbeleid, een betere inzet van het flexibel inzetbare team en het verminderen van externe inzet, willen we onder andere borgen dat cliënten met vaste medewerkers te maken hebben.

Uit het medewerkersonderzoek blijkt dat we trots zijn op onze cliëntgerichtheid en visie. Er is verbetering nodig in verwachtingsmanagement, werkdruk en regelruimte. Teams zijn met behulp van de teamcoaches aan de slag met hun eigen resultaten. Als een van de eerste acties worden besluiten van het managementteam inzichtelijk gemaakt voor medewerkers.

We hebben een onderscheidend scholingsaanbod, echter dit wordt mede vanwege werkdruk onvoldoende benut. In 2020 wordt het vitaliteitsportaal Gezond… Gors ingezet. Door deze zorg en aandacht wordt een duurbare inzetbaarheid van medewerkers gefaciliteerd.

 

Organisatie
Er is een nieuw organisatieontwerp van de besturings- en ondersteuningsstructuur gemaakt en in 2019 ingevoerd. Dit is een vervolg op de introductie van de zelfverantwoordelijke teams (ZVT).

In 2020 wordt dit op meerdere momenten geëvalueerd, het medewerkersonderzoek vormt hierbij de nulmeting. Door de inzet van teamcoaches wordt meer inzicht en invloed bij het team gerealiseerd. In 2019 is aan de hand hiervan bijvoorbeeld de facilitaire dienstverlening deels gecentraliseerd.

Op alle processen van de organisatie heeft deze wijziging effect, de ondersteunende diensten voeren deze wijzigingen ook door. Daarnaast worden de procedures vernieuwd, vereenvoudigd en in omvang teruggebracht, met het Vilans project ‘(ont)regel de zorg’ wordt hier in 2020 een extra impuls aan gegeven.