2018
Medewerkerstevredenheidsonderzoek
Zoals in het vorige kwaliteitsrapport aangekondigd, hebben we dit doorgeschoven naar 2019. Dit hangt samen met de veranderingen in de managementstructuur.
Het medewerkersonderzoek is uitgevoerd. Uit de resultaten blijkt dat onder andere de verandering in de structuur en de krappe arbeidsmarkt hebben geleid tot aanzienlijk lagere scores. Op basis daarvan is een plan van aanpak opgesteld.
Flexibele inzetbaarheid
Het Flexibel Inzetbaar Team (FIT) is een belangrijk kanaal geweest om nieuwe medewerkers aan te trekken. Dat betekende helaas ook dat FIT zelf weer snel personeel tekort kwam. Daarom is ingezet dat men minstens zes maanden aan FIT verbonden moet zijn. Gezond roosteren en verder vooruit roosteren is een belangrijk punt dat nog niet door alle teams wordt gedaan. Het roosterbureau blijft hierover in gesprek en biedt ondersteuning om dat te bereiken.
Met het tijdig aantrekken van vakantiekrachten is het bezettingsprobleem in de zomervakantie voor een belangrijk deel ondervangen. Er is echter veel gebruik gemaakt van personeel niet in loondienst.
Er is gewerkt aan een nieuw roosterbeleid dat in 2020 zal worden opgeleverd. Dit moet leiden tot een efficiëntere en meer voorspelbare inzet van medewerkers.
Vacatures zijn moeilijker in te vullen en het verzuim is hoog.
Vanuit het management zijn we in overleg gegaan met alle teams. Daaruit is een aantal aandachtspunten voortgekomen.
Het verzuim is inmiddels gedaald tot 5,22% over heel 2019. Voor de werving en selectie zijn nieuwe modellen uitgeprobeerd.
Arbeidsmarktproblematiek
De krapte op de arbeidsmarkt in de zorg, maakt dat we gerichte initiatieven ontwikkelen. We doen dat in samenspraak met onze collega-instellingen.
We nemen deel aan de initiatieven die door Viazorg worden gecoördineerd. Daarnaast is eind 2019 de voorbereiding getroffen om de instroom van BBL medewerkers te bevorderen
2019
Zoeken naar nieuwe balans
De verandering in de organisatiestructuur heeft tot onzekerheid geleid; veel collega’s missen het houvast van de vertrouwde situatie. Het medewerkersonderzoek gaf dat duidelijk weer. In samenspraak met de medewerkers zoeken we naar de nieuwe balans. We doen dat onder andere tijdens de zogenaamde wintersessies waar leidinggevenden, teamcoaches en medewerkers elkaar ontmoeten en in gesprek gaan. De teamcoaches ondersteunen de teams in het vinden van de nieuwe balans en het samenspel in het team. Tegelijkertijd zien we ook dat medewerkers aangeven de eigen regelmogelijkheden te waarderen. We volgen de ontwikkeling op meerdere evaluatiemomenten.
Instroom en binden
De moeilijkere arbeidsmarkt, maakt dat we vaker te kampen hebben met tekorten aan beschikbaar personeel. We zien dat vooral op locaties waar cliënten met fysieke beperkingen wonen. Dit vraagt om maatregelen ter bevordering van de instroom van nieuwe medewerkers, maar zeker ook om maatregelen om medewerkers gedurende langere tijd te binden.