2018
Voortdurend centraal stellen van de cliënten
In het primaire proces stellen wij cliënten voortdurend centraal. Dat gebeurt onder andere via het cliënttevredenheidsonderzoek, inzet van cliëntenpanels bij onderzoeken en evaluaties, door de Centrale Cliëntenraad te laten aansluiten bij het voor- en najaarsoverleg met het Zorg-kantoor en door cliënten te betrekken bij sollicitatieprocedures voor nieuwe medewerkers.
Dit wordt voor een belangrijk deel gerealiseerd.
Verder blijven we alert op de vraag of cliënten beter worden van onze begeleiding en ons beleid. Bijzondere aandacht is nodig voor de uitvoering van het cliënttevredenheidsonderzoek (CTO) om meer respons te ontvangen. Het ontvangen van voldoende respons heeft veel aandacht gekregen. Diverse maatregelen om de respons te verbeteren zijn genomen. Desondanks blijft het een aandachtspunt.
Naast de al lopende zaken is in 2018 de aanzet gegeven om een drietal cliënten op te gaan leiden tot ervaringsdeskundige, dit wordt in 2019 gerealiseerd.
Twee ervaringsdeskundigen hebben hun opleiding in 2019 afgerond. Een derde is gestart met de opleiding in september 2019.
2019
Verandering doelgroepen
We zien een verandering in de doelgroepen. Het aantal mensen met complexe problemen op met name het gedragsmatige vlak, vraagt iets van de huisvesting en vraagt vooral verdere ontwikkeling van de competenties van de medewerkers.
Specialistische ondersteuning
Ons doel is bewoners indien mogelijk op de eigen woonlocatie te begeleiden. We proberen deze vraag te ondersteunen door de inzet van het eigen taakteam specialistische ondersteuning (TSO). Er wordt zowel met de collega-instellingen in Zeeland Onbeperkt als met Zuidwester onderzocht hoe we in de samenwerking meer kunnen bieden aan deze groep cliënten.
Seniorenzorg
Ook de ouder wordende cliënt vraagt onze aandacht. Hier spitsen de vragen zich eveneens toe op de begeleidingsmogelijkheden door de medewerkers en op de woonomstandigheden, rekening houdend met toenemende lichamelijke beperkingen.
Beperken wisselende begeleiders
We zijn ons bewust van de effecten die personeelstekorten op de cliënten hebben. Zij krijgen te maken met steeds wisselende begeleiders. Dat geldt met name voor de locaties waar cliënten met een lichamelijke beperking verblijven. Ons doel is dat zoveel mogelijk te beperken.