2018
Managementstructuur
In 2016 hebben we een nieuw organisatie ontwerp vastgesteld. Daarin is afgesproken de gewenste besturings- en ondersteuningsstructuur jaarlijks te evalueren met als belangrijke vraag: past de huidige structuur nog bij de ontwikkeling van de organisatie en draagt het bij aan de bedoeling? We ervaren dat de unitmanagers onvoldoende hun coachrol kunnen waarmaken en dat dit voor de regiomanagers geldt voor hun strategische rol. Er is een nieuw organisatieontwerp van de besturings- en ondersteuningsstructuur gemaakt die in 2019 wordt ingevoerd.
Medio 2019 is de nieuwe organisatiestructuur ingevoerd. Het unitmanagement is beëindigd. Er zijn vijf zorgmanagers aangesteld. Daarnaast zijn er negen teamcoaches. In 2020 wordt op meerdere momenten geëvalueerd. Het medewerkersonderzoek vormt de ‘nulmeting’ waarmee vergeleken wordt.
Ondersteunen van teams
Vooruitlopend op het nieuwe organisatieontwerp is op een grotere locatie al ervaring opgedaan met zowel een manager en een coach. Uit de evaluatie hiervan kwam een aantal aandachtspunten die we gebruiken bij de verdere invoering van dit nieuwe systeem.
Aandacht voor het hier en nu
De druk op de locaties is hoog en daardoor vertraagt een aantal (lange termijn) ontwikkelingen. Medewerkers beschouwen de taakhouderschappen vaak als een extra last.
We zijn begonnen om de facilitaire dienstverlening voor een deel meer te centraliseren.Via teamcoaches wordt aan de orde gesteld wat helpend is en hoe de bedoeling van het taakhouderschap (meer inzicht en invloed bij het team) kan worden gerealiseerd.
Jaarplan
Voor het eerst hebben we geen afzonderlijke jaarplannen meer gemaakt voor het managementteam en de organisatie. Door de grote overlap, hebben we ze samengevoegd tot één document.
Dit is gebeurd.
Procedures en protocollen
We willen de omvang van het aantal procedures beperken en de leesbaarheid ervan verbeteren. In 2018 zijn we er al wel mee aan de slag gegaan, maar we zijn nog niet tevreden.
Er is een aantal procedurebeschrijvingen vernieuwd eenvoudiger weergegeven. Dit proces zal nog verder doorlopen.
2019
Processen wijzigen
Voor de organisatie als geheel betekent de verandering dat processen wijzigen. Al doende bekijken we die wijzigingen en stellen bij waar nodig en mogelijk. Dat vraagt veel aandacht en tijd van de ondersteunende diensten.
Veranderingen voor samenwerkingspartners merkbaar
De herschikking binnen het managementteam en de komst van een aantal nieuwe managers betekende dat de veranderingen ook voor de samenwerkingspartners merkbaar waren. Zo zijn er andere deelnemers vanuit Gors aan de fysieke overlegtafels voor WMO en Beschermd Wonen.