Onderzoeksmethode cliëntervaringen geëvalueerd en aangepast

In het vorige kwaliteitsrapport werd het al aangekondigd: na twee jaar van ervaringsonderzoek bij cliënten en deels bij de ouders/vertegenwoordigers zouden we gaan evalueren en de werkwijze gaan aanpassen. Dat hebben we ook gedaan. 2019 was een jaar waarin er veel overleg, onderzoek en voorlichting heeft plaatsgevonden. We hebben geëvalueerd waar de knelpunten van het onderzoek lagen. Vervolgens gingen we aan de slag met het verhelpen ervan. Zo hebben we het nut en de noodzaak van het onderzoek uitgelegd, is de keuze voor een instrument uit de waaier van het Landelijke Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg toegelicht en ook waarom juist daaruit het instrument van Customeyes door Gors gekozen is.

Vragenlijst korter en beter
Daarna is vooral de systematiek onder de loep genomen: welke vragen vinden we écht heel belangrijk, welke minder en welke zijn nu niet meer actueel? Er zijn heel veel vragen afgevallen, waardoor de vragenlijst korter en daarmee beter hanteerbaar is. Voor de groep cliënten met een ernstig meervoudige beperking gaan we het onderzoek juist uitbreiden, doordat we het netwerk meer gaan betrekken en zo een beter zicht krijgen op de beleving van ‘geluk’ door deze cliënten. Verder zijn er aanpassingen in de techniek gedaan, waardoor het onderzoek beter herkenbaar in het elektronisch cliëntendossier staat. Ook is minder handwerk nodig voor degenen die de vragenlijsten uitzetten.

Medewerkers betrokken
Tot slot, maar wel heel belangrijk: we hebben onze medewerkers getraind op het afnemen van onderzoek. Ze zijn betrokken bij het hele traject, hebben inspraak gehad op de lijst, er zijn handvatten gegeven voor het afnemen van de lijst én voor het gebruik van de uitkomsten in de praktijk. In 2020, zodra de eerste resultaten bekend zijn, zal er nog een training plaatsvinden over de monitoring van de resultaten en verbeteringen op team- en organisatieniveau.

Tevredenheid bij cliënten een structureel gespreksonderwerp
Al met al heeft er in 2019 maar op beperkte schaal cliëntenonderzoek plaatsgevonden. De resultaten hiervan zijn wel op individueel niveau gebruikt om de kwaliteit van zorg te verbeteren. Er waren niet voldoende ingevulde lijsten om ook op locatieniveau resultaten te presenteren. We verwachten in 2020 een goede herstart te kunnen maken, waardoor de vragenlijsten kunnen helpen om het zorgaanbod voor de cliënt te verbeteren en de tevredenheid zowel bij cliënten als ouders een structureel gespreksonderwerp is. Het is de bedoeling dat we het onderzoek daarna jaarlijks herhalen voor alle cliënten en hun ouders/verwanten.