Medewerkersonderzoek: trots op onze visie, verbetering nodig bij verwachtingen

In september 2019 hebben we ons medewerkersonderzoek uitgevoerd. De vragen en onderwerpen ontstonden in een werkgroep met daarin een brede delegatie van medewerkers. De afname en externe begeleiding werd verzorgd door Effectory. De totale respons is op 67,2% uitgekomen. Dit is een lagere respons dan de vorige keer (78,8%) maar we zitten nog steeds met onze respons boven de benchmark (gemiddelde score binnen de gehandicaptensector) van 63,9%.

Trots op cliëntgerichtheid en onze visie
Waar we trots op zijn, is de cliëntgerichtheid door het team. Ook ervaren de medewerkers hun werk als zinvol en plezierig en zijn ze trots op het werk. In het algemeen scoren we ook positief op de waardering door directe collega’s, ontwikkelmogelijkheden, zelfverantwoordelijke teams en onze missie, visie en kernwaarden.

Verbeteringen gewenst in werkdruk, regelruimte en verwachtingen.
Natuurlijk komen uit het onderzoek naast trotspunten ook verbeterpunten naar boven. Begrijpelijk, door de wisseling van management, nog zoeken naar de nieuwe wegen, druk van een steeds moeilijker wordende doelgroep en dat met een krappe arbeidsmarkt en niet gevulde roosters.
Thema’s als ‘kans krijgen tot presteren’ en ‘vertrouwen en inspraak’ moeten we aanpakken, die scoren (vrij) laag. Ook de werkdruk is een duidelijk verbeterpunt; daar aan verbonden onderwerpen zijn: voldoende regelruimte, verwachtingen van zelfverantwoordelijke teams, de haalbaarheid van die verwachtingen en waardering door organisatie/leidinggevenden.

Teams aan de slag met eigen resultaten
De teams zijn met hulp van de teamcoaches aan de slag met hun eigen resultaten. Op organisatieniveau hebben we ook punten opgepakt die we, samen met de medewerkers, beter willen doen. Zo wordt het werving- en selectiebeleid herzien, vinden er aanpassingen plaats in het roosterbeleid en de werkwijze van het flexibel inzetbaar team, zullen we ons sociaal intranet Mijn Gors zo gaan inrichten dat het voor medewerkers makkelijker wordt om informatie op thema’s te vinden en worden acties en besluiten vanuit het Managementteam via Mijn Gors inzichtelijk gemaakt voor het primair proces.